mandag den 4. februar 2019

Læringsteoretiske udfordringer

Jeg har længe være optaget af elevernes forudsætninger (der er større end forventet variation).

Indtil videre har mine forsøg (læs projekter) handlet om sammenhæng mellem indhold og min UV.

Velvidende at vi lever i et karakter-drevet samfund, har jeg ingen forkærlighed til summative vurderinger, der baseres på fælles eksaminationsformer (fx casesæt)...

Spørgsmålet: hvorvidt kan evaluering tilgodese elevernes forskellighed uden at gå på kompromis med faglige mål?


Elevernes forudsætninger!!!
Eleverne har oftest ikke et fælles udgangspunkt:

Ifølge Ralking et al (2009) kan deltagernes situationsbestemte forudsætninger beskrives ved samspillet mellem de elevafhængige faktorer (de fysiske, psykiske og sociale faktorer) og de skoleafhængige faktorer (det fysiske og kulturelle miljø). Med andre ord, er der visse egenskaber den enkelte elev har og andre påvirkninger den enkelte elev udsættes for.

- faglighed OG motivation, engagement, "fish in"/"fish out of" water, Kapital (jvf. Bordieu), etnicitet, kønsrolle...

Hvilken betydning har elevernes forskellighed overfor

1. Udformning af min UV (jvf. Hiim & Hippe: INDHOLD)
- Min UV bygges generelt op på fagligt oplæg, en stramstyret opgaveløsning, åbent projektarbejde, summativ vurdering i form af fremlæggelse og/eller test...

???
- Kan man slippe de dygtigere hurtigere fra?
- Hvordan kan digitale værktøjer anvendes uden at kræve udvikling af en masse nye opgaver her og nu?
- Hvordan kan jeg sikre mig, at jeg tilgodese alle elevers behov for passende anerkendelse/feedback....

2. Målsætning (jvf. Hiim & Hippe: MÅL)
- formative processer kan rettes mød den enkelte, bl.a. via projektarbejde, hvor der gives persnlig coaching/vejledning...
- kan summative vurderinger også rettes til den enkelte uden at gå på kompromis med læringsmålene (UVM-bestemte)???

Et lille forsøg
- IT-forløb: UV af Excel på GF2.
- Klasse på 30 med forskellige forudsætninger (trods et fælles forløb i GF1). gruppe 1 = "de øvede" (ca. 10 personer), gruppe 2 = "de habile, men usikre" (ca. 15), gruppe 3 = "de uerfarne" (ca. 5)
- Gruppe 1 fik et udfordrende test og skulle arbejde på egen hånd (højeste karakter 12); gruppe 2 startede med en nem opgave og fik lov til at gå videre til den udfordrende test (med variation i den grad "support") (højeste karakter 10); gruppe 3 fik lov til arbejde kun med mindre og nemmere opgave (højeste karakter 4/7)...

Observationer: Eleverne havde ALLESAMMEN en positiv oplevelse af testen... Ingen dumpede

Mine bekymringer: Jeg har sat elever i grupper efter mit indtryk af deres individuelle niveauer... har jeg ikke givet alle lige chance for at få topscore?

  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar