Det drejer sig om at
kunne begå sig i en digital verden med formålet om at styrke sin faglige
kompetencer, færdigheder og viden.
jvf. konceptet af "literacy", dvs. at kunne "læse", "skrive" og "regne".
jvf. konceptet af "literacy", dvs. at kunne "læse", "skrive" og "regne".
Læring omfavner i højeste grad individets samspil med sin omverden. Dvs. gennem sine relationer/samspil med andre, bliver eleven (ud)dannet.
jvf. konceptet af "bildung", dvs. livslangslæring.
Skoleinstitutionen skal udvikle sig i takt med den udvidet rolle af digitale værktøjer og processer i elevens hverdag.
Hvorfor?
Digital kommunikation ændrer de måder, vi skaber og deler viden, de måde vi er sammen på - ja endda de måde, vi skaber samfund på. (Kirsten Drother: UP / nr. 2 - 2018:8)
"Det handler om... at kultivere evnen til at lære i det nye mediemiljø (Paustian & Tække: 2015:35)
Der er øget politisk fokus, der skabe nye ramme for undervisning. fx STyrelse for It og Læring (STIL).
Digitale processer kan fremme differentiering, skabe bedre sammenhæng med det praktiske & spare på visse ressourcer...
"Det handler om... at kultivere evnen til at lære i det nye mediemiljø (Paustian & Tække: 2015:35)
Der er øget politisk fokus, der skabe nye ramme for undervisning. fx STyrelse for It og Læring (STIL).
Digitale processer kan fremme differentiering, skabe bedre sammenhæng med det praktiske & spare på visse ressourcer...
Hvordan? (til inspiration)
1. En blogfunktion via Facebook bruges for at skabe kobling mellem skolen og praktik for at skabe sammenhæng: at anvende
digitale værktøjer til at understøtte kreativitetskompetencen.
2. Facebook også bruges for at samle billeder i et arkiv for at skabe ejerskab og dermed motivation: at anvende digitale værktøjer til at understøtte kollaborationskompetencen.
3. Padlet bruges som basis for en logbog for at øge vidensdeling: at
anvende digitale værktøjer til at understøtte kommunikationskompetencen.
4. Videoinstruktion bruges for at mindske timerne brugt i værkstedet, øge motivation og dermed minimere uro: at anvende digitale værktøjer til at understøtte problemløsningskompetencen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar