tirsdag den 22. januar 2019

Skolens styrende pædagogiske principper

Niels Brocks styrende pædagogiske principper (Timm et al, 2014) læner sig op ad bekendtgørelsernes overordnede retningslinjer:

* Professionalismen: Lærerne er reflekterende praktikere, der kontinuerligt optimerer for at fremme procesorienteret læring. Eleverne er hårdtarbejdende og motiverede, og skal selvstændigt tage medansvar for deres egen performance.
* IKT-baseret læring: Informations- og Kommunikations Teknolgi skal indgå som en integreret del af lærernes såvel som elevernes hverdag.
* Praksisnær læring: Lærerne skal inddrage praksis i undervisning. Elevernes egne erhvervserfaringer skal også sættes i spil. Læring af praksis i erhvervslivet skal være på lige fod med det teoretiske.
* Problemorienteret læring: Elevernes evne til selvstændigt at kunne identificere de problemer og tage udgangspunkt i den undren, der er knyttet til de aktiviteter de arbejder med
* Innovativ & Internationalt orienteret læring: Globalisering og skærpet konkurrence på det merkantile område stiller et krav til elevernes evne til at kunne inddrage et internationalt perspektiv, gerne via innovative og kreative processer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar