tirsdag den 19. februar 2019

Lærerrolle, fra UV 19 februar

Her forklarer jeg lidt om min rolle som lærer.

Se video her

Nogle spørgsmål:

- Hvad er min relation med eleverne?
- Hvad er min vigtigste opgave som lærer?
- Hvad er elevernes ansvar (evt. i forhold til det praksisfællesskab)?
- Hvordan forholder jeg mig til styringsdokumenter?
- Hvad er mit menneskesyn, og hvilken type ledelse er jeg tilhænger af?

Undervisning er en iscenesættelse begrundet i nære overvejelser. Diverse styringsdokumenter danner et pædagogisk, didaktisk og metodisk grundlag ved at opstille visse krav i forhold til elevernes faglige forudsætninger, rammer, mål, indhold, lærerprocessen og evalueringsformer.  

Jeg skal fortolke disse krav for at udviklet et forløbs progression.  Mit væsentligste mål med undervisning er at bruge det lukkede rum af mit fag til at forberede eleverne til det liv, som kommer efter deres skoletid. Med andre ord ønsker jeg, at understøtte elevernes transfer, netop den proces, hvor eleven bliver gjort i stand til at bruge deres viden og/eller færdigheder i nye sammenhæng.    

Mit positive menneskesyn påvirker min klasseledelse. Jeg betragter min rolle som underviser, at være ligesom en medrejsende, hvor jeg sammen med den enkelte elev har et ansvar for elevens læring. Med andre ord forventer jeg at den enkelte eleven tager et medansvar i deres egen læring.

Relationen jeg har med eleven kan dermed være subjekt-objekt, subjekt-subjekt, eller subjekt-objekt og subjekt-subjekt. I mit undervisningsforløb bruger jeg den skiftende relation med eleverne som en vigtig komponent i modulets udformning.

Mens der er klare fordele ved den øgede fokus på differentiering i forhold til den enkelte elevs behov, skal man være opmærksom på en række udfordringer. Det er i denne sammenhæng vigtigt, at eleverne orienteres til enhver tid om lærerrollen i henhold til hvorfor og hvordan et forskelligartet fokus på eleverne anvendes for at tilgodese elevernes forskelligheder. 
Det er i den grad vigtigt, at jeg er med til at skabe et positivt læringsmiljø ved at sikre at der er et velfungerende praksisfællesskab.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar