tirsdag den 5. februar 2019

Min Thinglink

Her er et kort introduktion til MS Excel.

Excel 101

Hvorhen: At sikre, at deltageren har de nødvendige forudsætninger for at komme i gang med at bruge MS Excel på en "lidt mere avanceret" niveau. Mere præcist skal deltagerne introduceres til de mest grundlæggende elementer omkring regnearks opbygning og anvendelsesområde.

Hvorfor: Der er større variation i deltagernes erfaringer med MS Excel: nogle er superbruger og andre aldrig har set programmet før. For megen tid er blevet brugt på at introducere hele klassen til noget, som kun få egentlig har brug for.

Hvad: Et kort introduktion til det mest grundlægge i MS Excel, herunder link til MS Support som senere kan bruges som referencekilde.

Hvordan: Selvstudie.

Hvormed: Deltagernes egen PC'er (på forhånd et skolemæssigt krav). Linket hentes fra skolens system.

Hvor: Virtuelt.

Hvem: Til deltagerne, der ikke har en forudgående kendskab til MS Excel. Mere præcist er det rettet mod elever på EUX Business, som skal hurtigst muligt gør sig i stand for at gennemføre et 3-moduls forløb om inter,mediate Excel, inkl. simuleringer, database og projektstyring.

Hvordan: N/A, da det er en forudsætning for det videregående arbejde. Dvs. eleverne, der ikke har det nødvendige viden kan blive bedt om at genbsøge linket én til flere gange.

Hvor længe: Et par minutter efter behov.

Læringsteori
Illeris: Læring er individuel tilegnelsesproces. Den enkelte elevs drivkraft styrkes for at gøre læring muligt.
Kolb: Læring stammer fra en oplevelse/erfaring. Den traditionelle tavleundervisning afkastes til fordel for elevernes egen initiativtagen.
Wegner: Det praksisfællesskab styrkes, da visse elever bliver ikke udstillet som den svage led.

Relevans til min praksis
Meget! I princippet har jeg før skulle gennemgå et emne (som regel én lektion), som er langt under niveauet. Her kan jeg bede eleverne om at forberede sig på en nem måde, uden at de følge "udstillet" foran andre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar