tirsdag den 19. februar 2019

De 10 didaktiske bud, UV 19 februar

Gruppe padlet

Diskussion var god. Jeg er dog  ikke helt enig i udformning af opgavens besvarelse.
Hellere med mere direkte udgangspunkt i Hiim & Hippes model, lav 10 bud som relaterer sig til de 6 elementer i modellen. Fx:

1. Bud: UV skal til enhver tid tilgodese eleverne forskellighed, bl.a. i forhold til elevernes forudsætninger og elevtyper.
2. Bud: UV skal sikre et positivt læringsmiljø, uanset de skolemæssige forudsætninger.
3. Bud: UV skal sikre, at eleverne har en anelse om, hvor de kan gøre det bedre og få vejledning i hvordan de kan gøre det bedre. (feedback)
4. Bud: Transfer er målet. Den grad transfer afhænger af elevernes individuelle evne til at lære.
5. Bud: UV skal understøtte samspillet mellem eleverne & mellem lære og elever.
6. Bud: Mål skal tydeliggøres (feed-foward).
7. Bud: Eleverne skal forstå relevansen i den konkrete læring (feed-up).
8. Bud: UV skal differentieres.
9. Bud: UV skal omsætte rigide rammer (herunder bekendtgørelser, LUP'er, og skolens styrende principper) til mere spiselige handlinger.
10. Bud: Eleverne skal gives "is" hver dag.

11. Bud: "man kan ikke lave omelletter uden... poserne skal rystes... eleverne skal frustreres....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar