tirsdag den 22. januar 2019

Samfund og dannelse, elevernes forudsætninger

Samfundet anvender digitale værktøjer og processer i stigende grad. Flere elever allerede fra folkeskolen har erfaringer med digital læring. Det betyder ikke, at alle initiativer inden for digitalisering forventes at kunne problemfrit indføres.

Udfordringer
- Elevernes digitale forudsætninger er ikke ens.
  • Nogle er superbrugere, andre er med meget begrænset færdigheder. 
  • Nogle har en større refleksionsevne, andre har svært ved at tænke abstrakt eller sætte ting i en sammenhæng. 
  • Alle har ikke samme erfaringer, for eksempel med konkrete programmer.
  • Alle har ikke nødvendigvis de samme tekniske, fysiske eller økonomiske muligheder for at være en del af "konsumentenheden".
- Eleverne er ikke allesammen afklaret i forhold til erhvervet, jvf. Ida Juuls 4 elevtyper.
  • Motivationen for at være på uddannelsen varierer, nogle drives af indre faktorer som tilknytning til erhvervet, andre drives af ydre motiver som SU-betalinger, jvf. Bjarne Wahlgren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar